Volkswagen e-Golf, 136hk
2017-2020
35,6 kwh
Bilen
e-Golfen är nästintill identisk med andra Golf som har vanliga bensin och diesel motorer under huven. Men den kommer endast i den klassiska 5-dörrars halvkombi utseendet. Allt är förnuftigt och genomtänkt som det brukar vara i moderna Volkswagenbilar. I Sverige är en energieffektiv värmepump standard, så att uppvärmningen av kupén inte tar för mycket kraft från batterierna. 2017 uppdaterades e-Golfen och fick då b.la. ett större batteri på hela 35,8 kWh samt en snabbare motor med 21 hästkrafter till. Vibilägare.se rapporterar "att de körde en tur som inkluderade en del motorväg (alltid jobbigt för elbilar) och kommer då 22,6 mil med åtta kilometer körsträcka kvar i batteriet". Med andra ord ganska identisk mot uppgivna 23 mil i WLTP cykeln.
Gröna Bilister gör följande sammanfattning;
Positivt
God räckvidd och låg förbrukning
Golf-kvalitet
Smidig att köra
Komfortabel
Rymlig
Negativt
Anonymiteten
(syns inte att det är en elbil)
Kunde varit piggare
23 mil
på el (WLTP)
35,6 kWh
Batterikapacitet
40 kW
Snabbladdning (CCS)*
* 0-80% på 30 minuter. 5,5 timmar med 7.2 kWh laddbox
Tillgängliga Volkswagen e-Golf hos Elbila
Fordonsdata
Prestanda
0-100 km/h
9.6 sek
Effekt
136 hk (100 kW)
Toppfart
150 km/h
Max vridmoment
290 Nm
Räckvidd WLTP
230 km
Räckvidd NEDC
300 km
Batteri och laddning
Kapacitet brutto:
35,6 kWh
Kapacitet netto:
32 kWh
Ladduttag AC
Typ 2
Max laddeffekt AC
7,2 kW 1-fas
Ladduttag DC
CCS
Max laddeffekt DC
40 kW
Laddhastighet AC
36 km per h
Laddhastighet DC
220 km per h
Laddtid 0-190km DC
5,1h
Laddtid 0-190km DC
36min
Ladduttag AC
Höger bak
Ladduttag DC
Höger bak
Förbrukning (WLTP)
Blandad (milt)
1,71 kW/km
Stad (milt)
1,31 kW/km
Landsväg (milt)
1,91 kW/km
Dimensioner och vikt
Längd
4,27m
Bredd
1,80m
Höjd
1,48m
Tjänstevikt
1605 kg
Bagageutrymme / Frunk
461l / 0l
Övrigt
Antal säten
5st
Isofix
2st, baksäte
Kaross
Liten familjebil
Antal i Sverige
2234st
Takräcke förberedd
Nej
Drivning
Framhjulsdriven
Euro NCAP
5 stjärnor