Livet med elbil
Kostnaden att köra på el
Att köra elbil är betydligt billigare än motsvarande fossilbil om man ser till drivmedelskostnaden. Och detta trotts att elpriset har rusat senaste tiden. Så bry dig inte om vad "experterna" säger i fikarummet. Sätt dig ner, räkna på det och bilda dig din egen uppfattning.
Tankar du hemma så betalar du ditt vanliga kWh-pris som kanske är runt 2,5 kronor nuförtiden genomsnittligt för en dag. Ett batteri som du kan ladda med 60 kWh el kostar således 150 kronor att ladda om en kWh kostar 2,5 kronor (60 x 2,5 = 150). Och en elbil med ett 60 kWh-batteri kan du oftast köra runt 30 mil med innan du behöver ladda igen. En milkostnad på runt 5 kronor med andra ord om den förbrukar 2 kWh per mil.
För dem allra flesta är priset på en kWh betydligt lägre om natten och passar man på att ladda då istället sänker man sin milkostnad betydligt. Och ibland kan en kWh endast kosta några tiotals-ören. En vanlig bensin eller diesel bil kan nog kosta dig runt 15-18 kronor per mil i bränslekostnad. Och dessutom kostar en liter diesel samma oavsett tid på dygnet.
Är du ute på långresor och behöver använda dig av "elmackarna" så kan du dock räkna med ett betydligt högre pris per laddning och kWh. Men analysera hur du brukar resa med bil. Gör du 10 långresor per år och då behöver använda "elmackarna" vid dessa tillfälle så betyder det ju att du faktiskt tankar hemma till 97% av året ändå. Och din bränsleekonomi påverkas därför ytterst marginellt av dessa tillfällen.
Ladda långsamt eller snabbt
När det kommer till laddning så har Typ 2 uttag (för långsam laddning, AC växelström) och CCS uttag (för snabbladdning, DC likström) blivit den europeiska standarden för bilar sedan ett par år tillbaka i tiden. Vissa asiatiska modeller har Typ 1 uttag för långsam laddning samt CHAdeMO uttag för snabbladdning. Vissa bilar kan endast ta emot och långsam-ladda på en strömfas medans vissa kan hantera och ladda på alla tre faser. Kan bilen hantera tre strömfaser så går laddningen mycket snabbare. Bilen måste ha snabbladdnings-möjlighet om du planerar att köra längre sträckor och behöver tanka på en "elmack" längs vägen.
Ladda hemma
Till de flesta elbilar medföljer en schuko-laddkabel som du kan plugga in i ett helt vanligt vägguttag. Laddeffekten brukar då kunna uppgå till strax över 2 kW per timme och med andra ord tar det hemskt långt tid och det är därför denna kabeln kallas nödladdare.
Har du en elbil eller plug-in hybrid ska du givetvis installera en laddbox hemma. Från och med 1 januari 2021 kan du som köper och installerar laddbox hemma få grönt rot-avdrag, eller skattereduktion för grön teknik, på 50% av kostnaden för arbete och material. Det funkar precis som ROT och RUT och det är elektrikern i detta fallet som söker bidraget och reglerar avdraget direkt på fakturan, förutsatt att du är beviljad det.
Bor du i ett vanligt hus har du normalt en 20A eller 25A huvudsäkring och kanske ibland kanske även 16A. Att “uppsäkra” ditt hus dvs att gå från 20A till 25A kan kosta ett par tusenlappar extra per år. Ofta behöver du inte “uppsäkra” för att få en bra laddupplevelse utan du skaffar istället en lastbalanserare. Denna funktion ser till att huset prioriteras först och sist laddboxen. Dvs att de stunder huset kräver mycket el om du t.ex. kör tvättmaskin, ugn och spis samtidigt så går mindre el ut till laddboxen och bilen. På så vis ser denna lastbalanseraren till att proppar inte går och att huvudsäkringen inte löser ut.
Husets huvudsäkring begränsar även vilken laddeffekt din laddbox kan leverera. Ofta är 11 kW maximal effekt även om du installerar en box som enligt broschyren ska kunna leverera 22 kW. För att kunna uppnå denna effekten behöver du” uppsäkra” huset rejält och dra om kablaget från gatan. Dessa högeffekts-laddboxar lämpar sig därför bäst i industrifastigheter, som har andra förutsättningar, så spara dina pengar.
Laddning på långresor
Först vill vi säga att det krävs ett annat tänk när du ska ut på en långresa med en elbil jämfört med en fossilbil. Du ska alltid använda bilens navigationssystem. Och det är inte för att du inte hittar vägen men för att alla elbilars navigationssystem har ett inbyggt planeringsverktyg. Det berättar för dig vilka vägar som har de bästa ladd-möjligheterna på väg till ditt mål. Planeringsverktyget ser till att du når ditt mål med god säkerhetsmarginal och på snabbast vis om du bara följer bilens instruktioner.
När du lärt känna din bil och om du har kört en viss sträcka innan så är det tid att optimera resan. Först och främst ska du alltid se till laddningen sammanfaller med luncher eller välbehövliga bensträckare. Undvik att stanna för att någon måste gå på toaletten eller vill köpa en kaffe utan se till att den personen väntar till det planerade laddstoppet. Det handlar om att slå två flugor i samma smäll. Men blir det då bråk eller tal om skilsmässa så bortse från detta råd.
För det andra ska du undersöka sträckan du ska köra med tjänster som Uppladdning.nu. Kanske finns det bättre laddstationer än vad din bil rekommenderar och kanske finns det någon störning som kan påverka din resa som din bil inte har koll på. Och kanske blir det bättre att ta en annan väg till ditt mål som bättre harmonierar med lunch och pauser. Så gör läxan innan du beger dig ut på långfärd.
Och då tycker vi också du ska kolla upp vart du ska stanna och ladda och vilka leverantörer som tillhandahåller dessa laddpunkter längs din resa. Vissa leverantörer kräver t.ex. att du använder deras app och då har startar ett konto på förhand med ditt betalkort inlagt. Så slipper du slösa 10 minuter på detta innan laddningen kan starta väl på plats. Kolla också upp vilka kWh-priser de olika leverantörerna erbjuder.
Räckvidd
Elbilar mäts i samma testcykler som vanliga fossilbilar, för att bestämma förbrukning och räckvidd. Det äldre testet heter NEDC och ersattes av WLTP runt 2018. Ett bra riktmärke är att man "på riktigt" kommer ca 70-80% av WLTP räckvidden och 50-60% av NEDC. Elbilens räckvidd är väldigt beroende av hastigheten du kör i (läs hög hastighet = kortare räckvidd). Utomhustemperatur är en annan stark faktor som påverkar räckvidden (läs låga temperaturer = kortare räckvidd).
Service och underhåll
Underhållet av en elbil kräver färre besök på verkstaden och lägre kostnader för det underhåll som behöver göras i jämförelse med bilar med förbränningsmotorer. Det är helt enkelt färre delar som ska servas.
Det blir snarare en inspektion där saker och funktioner ska kontrolleras istället för att servas. Ofta byter verkstaden endast kupéfilter och vartannat år behöver också bromsvätskan bytas. Kostnaden brukar ligga på mellan 1000-3000 kronor för en standard “service” beroende på märke och kanske en tusenlapp mer om bromsvätskan ska bytas.
En elbil använder främst sin regenerativa förmåga för att sakta ner och du använder på så vis dina vanliga bromsar mindre. Bra kan man tänka för då slits belägg och skivor mindre men tänk på att bromsa ur rejält då och då så dem inte rostar igen och blir dåliga på det viset istället.
Batteriet och batterihälsa
I skrivande stund har vi på Elbila utfört ca 150 batteritester. Våra bilar är ofta två till fyra år gamla och har en mätarställning på mellan 3000 och 8000 mil. Vi har inte stött på ett dåligt batteri hittills. Vår erfarenhet säger att batterihälsan på dessa bilar ligger runt 95% i batterihälsa efter utfört batteritest. Vid endast något enstaka tillfälle har vi uppmätt ett batteri med en hälsa på 89% eller mindre. En reflektion är att vissa bilmodeller presterar ofta bättre på dessa batteritest än genomsnittet. Ett exempel på sådan bilmodell är BMW i3.
Många bilmärke lämnar batterigarantier på åtta år eller 16 000 mil. Under denna period ska batteriet då ska ha kvar minst 70 procent av sin kapacitet. Det amerikanska teknikföretaget Geotab visar att elbilarna lever upp till denna garanti med marginal. Detta efter en undersökning av 6 300 elbilar.
I genomsnitt sjunker kapaciteten 2,3 procent per år, vilket är mindre än de flesta tror. Batterierna håller på så vis längre än den förväntade livslängden för resten av bilen.Vissa elbilstillverkare som exempelvis Tesla påstår sig ha skapat elbilsbatterier som klarar av över 300 000 mil utan problem. Bästa tipsen för att ta hand om ett batteri är att försöka hålla laddningsnivån mellan 20-80% så ofta du kan. Långsam-ladda primärt och snabbladda endast vid behov. Ladda endast fullt innan eller vid långfärd och låt aldrig bilen stå med för lite laddning. Och låt aldrig batteriet ladda ur helt.